جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    عرفان / سیر و سلوک - توبه / تأثير توسّل و شفاعت در توبه
    توسّل و شفاعت مذموم

    در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که توسّل يا شفاعت را مذموم ‌شمرده يا نفي مي‌کند. علّت اساسي اين ذمّ و نفي، عدم مراعات شرايط لازم براي تحقّق توسّل و شفاعت حقيقي است.

    توسّل به بت يا شفيع قرار دادن اصنام در فرهنگ قرآن کريم مذمّت شده است:

    >وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ يَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّه<[1]

    آن‌ها غیر از خدا چیزهایی را میپرستند که نه به آنان زیان میرساند و نه سودی میبخشد، و می‌گویند این‌ها شفیعان ما نزد خدا هستند.

    روشن است که واسطه قرار دادن بت يا شفيع دانستن سنگ و چوب، عمل خرافی و مخالف با عقل است؛ زیرا بتی که نه شعور و نه نفع و نه ضرر دارد و نه میتواند خود را حفظ کند و نه دیگری را، چگونه میتواند شفیع یا موجب تقرّب به خدای متعال شود؟

    در آيۀ ديگري مي‌فرمايد:

    >ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفيعٍ أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ<[2]

    هیچ سرپرست و شفاعت کننده‌ای برای شما جز او نیست، آیا متذکّر نمی‌شوید؟

    بنابر تصريح اين آية کريمه، شفاعت باید به اذن خداوند متعال باشد و این سخن که بت پرستان می‌گویند: >هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ<[3]، غلط و مذموم است؛ زیرا بت، ظرفيّت و استعداد شفاعت و شفيع شدن را نداشته و خدای متعال اجازه تکوینی و تشریعی به آن نداده است.

    قرآن شريف در برخي آيات ديگر، برداشت‌هاي جاهلانه و منفي که برخي از افراد از شفاعت دارند را به شدّت مذمّت مي‌کند:

    >اِتَّقُوا يوماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيئاً وَ لا يقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ ينْصَروُنَ<[4]

    از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود و نه از او غرامت قبول خواهد شد و نه یاری میشوند.

    معنای آیه شریفه این است که بايد از روز قیامت ترسید و پرهيز کرد، زيرا در آن روز، اموري نظير کسی را به اشتباه جای دیگری گرفتن، کسی را به ناحقّ بهشتی یا جهنّمی کردن، رشوه گرفتن و به ازای آن گناهکاری را از عذاب آتش نجات دادن، ظلم و طرفداری از ظالم وجود ندارد. به عبارت دیگر در روز رستاخیز، ابزارهاي دروغيني همچون فریب، پارتی، رشوه و زور وجود نخواهد داشت؛ بنابر این، آیۀ شریفه، برخوردهای ناعادلانه و از جمله شفاعتِ بر خلاف عدالت را رد مي‌کند، ولي شفاعت به معنای درست و صحیح آن را نفی نکرده است.

    خلاصۀ سخن اين‌که، شفاعت بدون اذن الهي يا شفاعتي که تناسب و لياقت در آن نباشد، در تعاليم ديني نکوهش شده و مورد تأييد قرآن و عترت نيست.



    [1]. يونس / 18

    [2]. سجده / 4

    [3]. يونس / 18: «اينها نزد خدا شفاعتگران ما هستند.»

    [4]. بقره / 48

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365